Sisi Pandang Lain

Memahami Sesuatu dari Perspektif yang Berbeda

Wednesday, December 7, 2016

Makalah Basa Jawa Miyak Tuladha Crito


ATUR SAPALA
Ingkang sepisan kula ngaturaken puji syukur dumateng Allah SWT kagem sedaya nikmat lan rahmatipun saengga kula saged ngrampungaken tulisan punika, lan sedaya tiyang ingkang sampun mbiyantu ngawujudaken tulisan punika.


Wonten makalah punika kula nyariosaken babagan Tirta Purwitasari, ingkang wonten penggalih kula wonten mriku wonten pitedah-pitedah babagan urip lan budi pekerti.
Wonten ing jaman sapunika, mboten ekonomi kemawon ingkang ngalami krisis, ananging moral lan budi pekerti ugi krisis. Korupsi wonten pundi-pundi, kriminal, lan sapanunggalanipun.
Awit saking punika kula milih cariyos Tirta Purwitasari. Wonten mriku dipuncariyosaken pripun sejatosipun manungsa lan nepsunipun, ugi babagan sipat kesetriya ingkang kedah dipun gadhahi kula panjenengan sedaya.
Mugi-mugi tulisan punika saged kagem renungan kula panjenengan sedaya. Bener punika saking Allah, ananging menawi lepat punika saking kula, kula nyuwun pangapunten.
Matur nuwun.
Penulis,
Fatma
DAFTAR ISI
Judul
1
Pengesahan
2
Motto
3
Tulisan Punika Kagem
3
Atur Sapala
4
Daftar Isi
5
Bab I Pambuka
  1. Latar Belakang
  2. Ancas
6
6
7
Bab II Isi
  1. Andhe-andhe Lumut
Analisa
  1. Merak lan Kancil
Analisa
8
8
10
14
16
Bab III Panutup
Pepuntaning Rembak
Daftar Kapustakan
18
18
19
BAB I
PAMBUKA
  1. LATAR BELAKANG
Dipuntingali saking psikologis tiyang enem ugi tiyang sepuh remen kaliyan cariyos utawi dongeng. prakawis punika saget dipunbuktekaken nalika seminar, pengajian lan wonten kelas, sedaya tiyang langkung midangetaken.benten menawi njlentrehaken babagan ngelmu alam, mesthi kathah tiyang ingkang ngendika piyambak-piyambak lan dados rame.
Tiyang sepuh mawon remen kaliyan dongeng punapa malih lare alit. ngagem dongeng, kulo panjenengan sedaya saget mucal lan njumbuhaken budi pekerti. ingkang dados prihatin cacahipun tiyang sepuh ingkang nyariosaken dongeng kagem putra putrinipun naming sekedhik. Kamangka budi pekerti kedhah dipun tandur awit saking alit, penelitian mbuktekaken menawi yuswo sangandhapipun 5th, lare bakal niru lan ngemut-emut menapa kemawon ingkang lare punika mireng lan pirsani.
Wonten ing tembang kinanti dipuncariosaken
Kang aran berbuden luhur
Dudu pangkat dudu ngelmi
Uga dudu kepinteran
Lan dudu para winasis
Apa maneh kesucigihan
Nanging mung sucining ati
Lan wonten sesanti ingkang uninipun
Manungsa punika kadosta wayang, manut dumatheng dhalang ingkang nglampahaken.
Sae, ala, mulia, lan angkara dados rasukanipun gesang ingkang kedhah dipunadhepi.
Ananging kamulyan lan keluhuran budi sejati bakal ngawonaken angkara, iri, lan dengki.
Menungsa ingkang adiluhung punika, santun ing pitutur, solah bawa, lan ikhlas makarya.
Tiyang ingkang paling bungah inggih punika tiyang ingkang eling lan waspada
Saking tembang lan sesanti punika, saget disimpuleken menawi budi pekerti punika kautamaning gesang. budi pekerti kedhah dipun tandur awit saking alit, supados benjang dados tiyang ingkang wasis, lan nggadhahi budi pekerti ingkang sae.
Ananging wonten jaman sakmenika indonesia sampun krisis budhi pekerti. Amargi punika penulis gadhah kekarepan supados pelajaran budhi pekerti wonten ing basa jawi saget dipundadosaken piwulangan ingkang kautaman kagem ndhidhik budi pekerti.
Lewat tulisan punika penulis nyobi njlentrehaken piwulangan budhi pekerti wonten ing dongeng.
  1. ANCAS :
  1. Makalah punika dipundamel kagem njangkepi tugas akhir basa jawi semester 2 kelas XII.
  2. Saget dadosaken piwulangan budi pekerti kagem kulo lan panjenengan.



Miyak Tuladhan Crita Wayang Ing Serat Tripama

Yogyanira kang para prajurit, lamun bias samya anuladha,kadya nguni caritane,andelira sang prabu, sasrabahu ing maespati,aran patuh suwanda, lalabuhanipun,kang ginelung tripakara, guna kaya purunne kang denan tepi, nuhoni trah utama,
Lire lalabuhan tri prakawis,guna bias saniskareng karya, pinudi dadi unggule,kaua sayektinipun, duk mbantu prang manggada nagri, amboyong putrid dhomas, katur ratu nipun, purune sampun tetela, aprang tandhing lan ditya ngalengka aji, suwanda mati ngrana.
Wonten maleh tuladhan prayoga, satriya gung nagari ngalengka, sang kumbakarna namane, tur iku warna diyu, suprandene nggayuh utami, duk wiwit prang ngalengka, dennya darbe atur, mring raka amrih raharja, dasamuka tan keguh ing atur yekti, de mung mungsuh wanara.
Kumbakarna kinen mangsah jurit, mring kang rak demnya tan lenggana, nglunguhi kasetriyane, ing tekat datan purun, among cipta labuh nagari, lan noleh yayahnera, myang luluhuripun, wus mukti aneng ngalengka, mangke asra rinusak ing bala kapi, punagi mati ngrana.
Yogya malih kinarya palupi, surya putra narpati ngawangga, lan pandhawa tur kadange, lan yayah tunggil ibu, suwita mring sri kuru pati, aneng nagri ngastina, kinarya gul-agul, manggala golonganing prang, bratayuda angadegken senapati, ngalaga ing korawa.
Minungsuhken kadange pribadi, aprang tandhing lan sang dananjaya, sri karma suka manahe, dene sira pikantuk, marga dennya ngetok kasudiran, aprang rame karma mati jinemparing, sumbaga wirotama.
Katri mangka sudarsaneng jawi, pamtes lamun sagung pra prawira, amirita sakadare, ing lalabihanipun, aja kongsi mbuwang palupi, Manawa tibeng nistha, isa esthinipun, sanadyan tekading buta, tan prabeda budi panduming dumadi, marsudi ing kotaman.
Uran-uran tembang dhandhanggula ing dhuwur cuplikan seka serat tripama anggitane KGPAA Mangkunegara IV. Isine nyutake paraga wayang cacah telu kang dhuweni watak becik (utama) lan ala. Parga wayang cacah telu kasebut yaiku Bambang Sumantri, Dipati karna lan Raden Harya Kumbakarna.

1.      BAMBANG SUMANTI
Miturut cuplikane saka serat tripama kasebut bias kitha uningani menawa Bambang sumantri kang tembene arah patih suwanda iku klebu parage wayang sing skeh sithike nduwni sipat kontronersial. Sumantri dianggep pahlawan, karna tansah njunjung dhuwur sipat kaprawiran, uga ana sawetara sipate kang kurang prayoga (ala), yaiku kaduk piangkuh.
Bambang sumantri ngono putrane resi suwandagni(suwandageni) ing padhepokan ardhisekar.satriya baagus kang tansah dadi panjang kidunging para Kenya,nanging ing telenging atine mung tansah kayungyun marang kaprawiran. Kanuragan , lan jaya kawijayan. Saka geturing tapane , pinaringan kadigdayan linuwih lan gegaman kang ampuh.
Dening kang ramene, sumantri dhinawuhan, suwita ana ing ngarsane prabu arjuna sastrabahu ing maespati. Pasuwitane bakal ditampa janji bisa mboyong dewi citra wati, putrine prabu citra darma ing nagada (manggada), kinarya prameswarine sang nata.
Bambang sumantri nglurung menyang magada,ngalhake raja sewu Negara kang diphandegani prabu darma wasesa yaksendra saka Negara windarba kang uga bakal ngayunake dewi citra wati dalah putrid dhomas , bakal katur prabu arjunasastrabahu satekane saka magada, sumantri ora inggal ngaturake dewi citrawati , nanging malah jaluk supaya diobati nganggo pancakara utawa perang tandhing kinarya nodhi sepira kdigdayane sang nata prabu arjunasastrabahu. Dening sang prabu diladeni. Supaya aja nganti ana panyakrabwa yen iku perange kawula mungsuh ratu gustine. Mula bambang sumantri banjur kaparingan ageman kanrendran lorodane sang nata. Pamrihe murihe murih seimbang kalungguhane, yaiku ratu mungsuh klawan ratu.
Nalika prabu meh keseser yudhane, banjur triwikrama dadi prahala suggggununganake. Sumantri arep diuntal malang,nanging ura sida jalaran sumantri kang wis rumangsa kasoran banjur nglumruk ana pangarepane sang nata karo nyuwun pangaksama.sang prabu arjunasastra paring pangapura, nanging sumantri bali ditodhi kasudibyane kanggo nebus kaluputane, sumantri dhinawuhan muter taman sriwedari saka kahyangan uttara sagara (untara- segara ) menyang maespati.
Kanthi nelangsa, nggetuni pakartine, sumantri muliih menyang padhepokan, ketemu karo adine aditya sukasrana kang awujud buta bajan gkang rupannnne medeni nanging kasektene ngedab-edabi. Sumantri  nyeritakake kabeh lelakone marang adhine kuwi.sukasrana saguh mitulungi janji dikeparengake Derek suwita ing maespati. Sumantri nyaguhi.
Bebasan mung sakedheping netra. Sawise  manengkupuja , sukasrana bisa mindah taman sriwedari saka kahyangane bathara wisnu mau menyang maespati, saengga ndadekake gumune para kawula . parabu arjuna sastra nglawan dewi citrawati didherekake para putrid uga ngresakake mriksa lan niti priksa tamna iku.
Nalika lagi ngresepi kaendahane taman dumadhakan dewi citrawati anjelih kepati (njerit) merga weruh ana buta bajang ana papan kono. Rumangsa isin adhine dikongkon mulih dhisik, dijanjeni yen pasuwitane wis ditampa tenan, sukasrana arep diajak suwita uga, ning sukasrana ura gelem pisah karo sumantri. Dening sumantrri banjur diagar-agari jemparing.nanging tanpa sengaja panah mau mrucut lan tumama ana dhadhane sukasrana saengga ndadhekake patine. Sumantri rumangsa keduwung. Nalika arep ngrungkebi kunarpane, sukasrana sak nalika ilang musnah. Saka madya ganthang krungu suwara lamat-lamat: “kakang sumantri . aku ewoh mlebu menyang suwarga menawa ora barengan karo kowe. Titenana kakang , sesuk yen kowe tandhing tiyasa karo ratu buta, iyo ana kono nggonku methuk kowe bebarengan munggah pasuwarga”.
Bubar kuwi pasuwitane ana sumantri katampa. Winusudha dadhi patih ing maespati aran patih suwanda . kondhang minangka patih ing tansah setya tuhu marang ratu gustine.nalika ndherekake sang prabu lan prameswarine lelumban ana ing narmada, ketekan dasa muka sing nedya ngarubiru . ya nalika nrenggalangi kridhane prabu dasa muka iki , akhire patih suwanda gugur menangka pahlawan maespati.

2.      ADIPATI KARNA
Adipati karna utawa basukarna iya basusena mono kondhang kadidene satriya kang junjung dhuwur kasudiran. Adipati iku ratu ing ngawangga (awangga) , Negara cilik kebawa Negara astina .garwanne asma dewi surtikhanti, putrane prabu salya ratu ing mandaraka. Dewi surtikhanti iku mbakyune dewi banowati(garwanw prabu duryudana), mula ing padalangan prabu duryudana yen ngaturi prabu karna “kaka prabu karna” utawa”kaka adipati karna”.
Miturut crita padhalangan. Prabu kaeeerna iya suryatmaja iku putrane batara surya lan dewi kunthi, mula karna iku klebu drajating wasu.yakuni manungsa setengah dewa. Mula ura mukal yen karna kasinungan kadigdayan kang linuwih. Prigel ulah waastra (jemparing) prasasat timbang karo prigelane arjuna. Kejaba panah kepriwijayadnu. (kunta druwasa), pusakane karna wujud keris aran kiai kaladete (yen ing pahlangan gagrag sala sinebut kiai jalak). Aji-ajine karna yakuwi aji kalalupa ( bisa ngetokake buta akeh banget), lan naracabala (bisa ngetokake genggaman maneka warna).
Tembung karna kuwi dhewe sejatine duweni teges kuping, amarga laire liwat kuping. Crutane mengkene nalika dewi kunthi iseh Kenya nate merguru marang resi druwasa, dewi kunthi diparingi mantra panggendaming dewa aran adityahredaya iya punta wekasing rasa tunggal sabda tanpa lawanan, kang dayane yen diwteg bakal nekakake dewa sing lagi sela. Welinge sang resi,dewi kunthi ura enthok ngrapal mantra kuwi sembarangan , yen perlu temenan wae. Amarga pengen ngerti kasiyate mantra kuwi sawijining dina dewi kunthi ngrapal mantra saka sang resi . kebeneran dewa sinnnng lagi sela yaiku bhatar surya kang nguwasani serngenge . kocap kacarita surya seneng karo kunthi . nalika ngerthi yen dewi kunthi anggarbini banjuur bathara surya mbudidaya supaya jabang bayi bisa lair tanpa liwat guwa garba. Khanti kasektene bhatara surya , si jabanng bayi bisa dilairke liwat kuping utawa karna. (Basukarna). Bayi Karna nuli diwadhahi kendhaga, banjur dikelekake ing bengawan Gangga, ingi tembe bayi Karna ditemu dening kusir Adhirata.
Ing perang Bharatayuda. Karna mbelani Kurawa. Satrio iki ngerti yen sejatine Kurawa kang salah. Nanging dhweke ngugemi jejering satriyo  kudu mbelo sapa wong sing mbiyen nate nggawe kebecikan marang dheweke.


BAB III
PENUTUP
Pepuntaning Rembak
Saking cariyos kala wau saget dipunpendhet piwulang :
  1. budi pekerti punika migunani sanget kagem gesang wonten alam donya. Kados wonten ing sekar kinanthi:
Kang aran berbuden luhur
Dudu pangkat dudu ngelmi
Uga dudu kepinteran
Lan dudu para winasis
Apa maneh kesucigihan
Nanging mung sucining ati
Leres menawi sapunika basa jawi dipunlebetaken wonten ing kurikulum, amargi piwulangan basa jawi punika kathah ajaran budi pekertinipun. Utamanipun wonten ing wayang.
  1. kula panjenengan sedaya kedah njagi kasucining athi lan dhiri.
  2. syukur dumatheng punapa kemawon paringanipun Gusti lan ngrawat lan migunakaken kanthi sae.
Daftar Kapustakan
Irawan, dkk. 2005. Kulina Basa Jawa. Klaten: Intan Pariwara.
Notopertomo, Margono. 2004. Pakartitama. Klaten: Sahabat.
www.jayabaya.wordpress.com



No comments:

Post a Comment